Restauratie

Restaureren van een strijkinstrument

Strijkinstrumenten hebben onderhoud nodig. Nieuwe snaren erop zetten en de kam weer positioneren is het meest voorkomend.

Soms echter, als je een vioolkist een tijd niet open hebt gehad is er meer onderhoud nodig. Als jij zo’n opknappertje hebt en je lijkt het leuk om hem zelf te restaureren, kom dan naar de vioolbouwschool.

Analyse

Samen met de docenten Dirk Jacob en Rob wordt het instrument aan een grondige inspectie onderworpen en wordt een restauratieplan opgesteld. Soms valt het mee en is het polijsten van de toets en een grote schoonmaak voldoende. Maar, scheuren in het bovenblad, verbussen van de stemknop gaten of lak bijwerken komt ook regelmaat voor.

Wat moet je kunnen?

Enige ervaring met houtbewerking is natuurlijk mooi, maar niet noodzakelijk. Het is wel belangrijk dat je precies en nauwgezet kunt werken, dat je doorzettingsvermogen en geduld hebt.

Wanneer

Je kan op verschillende dagen bij ons komen restaureren. Gedurende het hele jaar is de school open op dinsdag, woensdag of vrijdag. Er worden 10-12 weekenden per jaar georganiseerd en in de zomer organiseren we 3 inspirerende en gezellige bouwweken.