Locatie Makkum

NVS entree

De werkplaats van de Nederlandse Vioolbouwschool is gevestigd aan de Markt in Makkum. Hier vinden de wekelijkse lessen plaats, de zomercursussen en ook bouwweekenden. Het gebouw aan de Markt heeft twee lokalen voorzien van alles wat de vioolbouwer-in-spé zich maar kan wensen: werkbanken, een enorm scala aan handgereedschap, het hoogstnoodzakelijke elektrische gereedschap en een schat aan informatie en inspiratie.

Koffie, thee en lunch

Koffie- en theepauze zijn in de werkplaats, evenals de lunch (zelf meenemen). Koffie en thee worden verzorgd door de school.

Indeling gebouw

De lokalen van de school zijn grofweg ingedeeld in instrumentenbouw en stokkenbouw. De grootste ruimte – die van de instrumentenbouw – heeft een aparte, afsluitbare bovenruimte waar het lakken en drogen van de instrumenten kan plaatsvinden. Daarnaast is er nog een aanbouw waar de elektrische apparatuur waaronder een lintzaag en een kolomboor, staat. Als er geen stokkenbouwles plaatsvindt, wordt het kleinere lokaal ook gebruikt voor de lessen instrumentenbouw.