De contrabas van Marnix

Met veel plezier stel ik als eerste instrument in de etalage van de NVS deze contrabas uit 2010 aan u voor.

Bouwer: Marnix van Winkelen (onder hoede van de NVS)
Prijs: €9500,-

Afmetingen Contrabas

Corpuslengte: 114
Snaarlengte: 105
Bovenbreedte: 55
Taille: 37
Onderbreedte: 69,5
Kranshoogte: 22,7

Bouwwijze en ontwikkeling

Zoals de meeste* bassen die hier gebouwd worden, is het een kopie van de “O’Stoole” bas van Gasparo Bertolotti (“Da Salo”), precies jaartal onbekend maar rond 1600, waar Anthony Woodrow jarenlang op gespeeld heeft. Mij is de eer te beurt gevallen het instrument, na een heftig ongeluk, te mogen restaureren, zodat ik het van binnen en van buiten heb leren kennen. Voor de kopieën heb ik besloten het bovenblad als uitgangpunt te nemen, met als enige aanpassing aan de moderne tijd en de ergonomie een wat lagere positie van de knik in het achterblad.
Deze kopie heeft overigens niet de extreme hoogte van de krans, ca. 24cm, van het origineel, wat hem wel wat “toegankelijker” maakt.
Om praktische redenen hebben we de met inlegwerk versierde krul van het origineel ook niet gekopieerd. In plaats daarvan siert een statige klassieke krul naar ontwerp van de school dit instrument.

Klank

De klank is geheel wat je van dit model mag verwachten: diep, warm en groot, en zonder wolven. De enorme diepte van het origineel haalt deze misschien niet, maar daarvoor in de plaats krijg je een prachtige focus en definitie.

Materiaalgebruik

Zoals de foto’s al laten zien is het instrument van eenvoudig hout gebouwd. De grondering bestaat uit een gedeeltelijke sealing met kaliwaterglas en een kleursealing met pigment en lijnolie. De lak is olielak. Wat dit instrument misschien mist aan zwierigheid (de bij oude violen zozeer bejubelde “panache”) wordt wat ons betreft tot op grote hoogte goedgemaakt door zorgvuldigheid.

Verantwoording

Het etiket vermeldt dat deze bas in 2010 door Marnix van Winkelen onder de hoede van de NVS is gebouwd. Dat klopt. Marnix had al een aantal kleinere strijkinstrumenten gebouwd, zodat deze bas wel door een liefhebber is gebouwd, maar niet door een beginner. Het schooletiket bestond toen nog niet.

*) Maar niet alle! Een Weense bas is onderweg.

Dit instrument is te koop