De altviool van Ko

Dit instrument is in 2014 gebouwd door Ko van de Beld. Ko bouwt, na wat geoefend te hebben met violen, de laatste jaren uitsluitend altviolen, dit is zijn derde. Ko is een van de steunpilaren van ons altviool project. Het officiële label van de school bestond toen nog niet.

AFMETINGEN

Het model van deze alt is gebaseerd op een kleine altviool van Gasparo Bertolotti: brede, korte taille, de f-gaten vrij lang en vrij ver uit elkaar geplaatst.

corpuslengte: 413
bovenbreedte: 195
taille: 131
onder: 240, gemeten met een flexibele liniaal over de welving
kranshoogte: 37:
de snaarlengte: 377

Al met al dus een redelijk gemiddelde alt.

BOUWPROCES

De alt is gebouwd over een binnenmal. Blokken en lijmranden zijn van wilg. De lijmranden van de taille zijn ingelaten in de hoekblokken. Van het esdoorn van het corpus, spant de krans, met een diepe, regelmatige vlam duidelijk de kroon. Het bovenblad heeft een gemiddelde nerfbreedte, mooi regelmatig en recht.

De zeer hoge welvingen van het origineel hebben we niet gekopieerd. Het idee daarachter is dat we proberen de kracht wat egaler te verdelen over laag, midden en hoog, door het Bresciaanse model, dat de lage kant van de klank bevoordeelt, te combineren met een Cremonese welving, die er duidelijk op ontworpen is om de bovenkant van de klank goed tot uitdrukking te brengen.

De inleg is gemaakt van ebben en esdoorn. Voor het wit is zeer smal en diep gevlamd esdoorn gebruikt, wat een feestelijke parelstructuur oplevert. In de f-gaten is de Bresciaanse afkomst nog duidelijk te herkennen, al zijn ze enigszins gemoderniseerd. De krul is naar een model van de school. Met die wijde tweede winding eerder mannelijk dan elegant.

Het oppervlak is eerst bestreken met kaliwaterglas, waarna een volledige, goud-gele grondering met lijnolie en pigmenten. Daaroverheen klassieke olielak oranje-bruin, zelfgestookt van lijnolie, kolophonium en sandarac. Op de foto van het bovenblad kun je goed zien hoe minimaal de laagdikte is: de structuur van het hout is nog volledig te zien.

De zorgvuldigheid van het werk, die ook al uit het lakwerk spreekt, is aan vele details af te zien. Elegante randen, hoeken en inleg, mooie strakke krul en zuiver gesneden f-gaten. Dit is duidelijk een instrument dat met toewijding is gebouwd door iemand met ervaring.

KLANK

De klank is zeer egaal over de snaren, vrij van wolven of andere onwillige tonen, en komt verbazend makkelijk. Aan de ene kant een mooie, zingende a’, onder een sonore c met een goede focus. Dit instrument paart flexibiliteit van klank aan een groot dynamisch bereik . Algemeen zou je de klank als klassiek of edel kunnen bestempelen.

PRIJS

De bouwtechnische en klinkende eigenschappen in aanmerking genomen, mag deze alt voor €3750,00 van eigenaar verwisselen.

Dit instrument is te koop