Cursus Vioolbouw

Wat ga je leren

Op de Vioolbouwschool krijgt je onderricht in het bouwen van een goed klinkend snaarinstrument. Dit kan zijn een viool, altviool, cello of contrabas (armcello, viola da gamba, violone). Eigenlijk alles wat met een strijkstok tot klinken kan worden gebracht.

Wat moet je kunnen om te starten

Enige ervaring met houtbewerking is natuurlijk mooi, maar niet noodzakelijk. Het is wel belangrijk dat je precies en nauwgezet kunt werken, dat je doorzettingsvermogen en geduld hebt. Je moet er ook niet tegenop zien om een groot project te volbrengen. De bouw van je eerste instrument duurt in deeltijd al gauw een paar jaar.

Wijze van instructie

De school hanteert veelal de ‘meester-gezel’ instructiewijze, maar er worden ook workshops gegeven waarin iedereen met hetzelfde bezig is. De ‘slijpweekenden’ zijn hiervan een voorbeeld. Binnen de school word je begeleid door Dirk Jacob of Rob.

Wanneer?

Je kan op verschillende dagen bij ons komen bouwen. Gedurende het hele jaar is de school open op dinsdag, woensdag of vrijdag. Er worden 10-12 weekenden per jaar georganiseerd en in de zomer organiseren we 3 inspirerende en gezellige bouwweken.

Via het aanmeldformulier op de website

Vragen

Eventuele vragen kunnen gesteld worden via de mail: info@nederlandsevioolbouwschool.nl