Stichting Nederlandse Vioolbouwschool

Op 1 januari 2021 is de Nederlandse Vioolbouwschool overgegaan in de Stichting Nederlandse Vioolbouwschool, met een Bestuur en een Raad van Toezicht.

Nellie Harms

Voorzitter

De stichting wordt voorgezeten door Nellie Harms, die als leerling alweer een aantal jaar meeloopt en zeer fanatiek cello’s bouwt, en speelt, en sinds kort aan twee violen is begonnen. Daar spreekt ambitie uit.

Een kort citaat uit het curriculum vitae dat ze opstuurde:

“Ik ben 35 jaar werkzaam geweest in het hoger onderwijs aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. De laatste tien jaar als directeur onderwijs van de faculteit Aard- en Levenswetenschappen. Ik ben opgeleid als biochemicus/microbioloog.”

Peter Plönes

Secretaris

Het secretariaat is in handen van Peter Plönes, ook een leerling, nog niet zo heel lang bezig, bouwt een viool. Er is de komende jaren veel te regelen, te managen, en het moet ook nog kwaliteit hebben (net als bij iets delicaats als luchtverkeersleiding bv.).

In zijn eigen woorden:

“[…] ik ben inmiddels met prepensioen na een lange carrière als luchtverkeersleider gecombineerd met diverse managementfuncties binnen Luchtverkeersleiding Nederland. In die functies heb ik naast mijn kerntaken vele neventaken vervuld op het gebied van medezeggenschap, leiderschaps- en managementontwikkeling, diversiteit, geluidshinderproblematiek en commissies t.b.v. juridische en rechtspositionele geschillen.”

Govert Brasser

Penningmeester

De penningen worden beheerd door Govert Brasser. Die heeft niet direct iets met de school te maken, en dat is met opzet, om de kans op tunnelvisie bij het bestuur klein te houden. Dirk Jacob Hamoen, oprichter van de NVS, en hij kennen elkaar goed en lang, al van ver voor de tijd dat er sprake was van de oprichting van de school, toen Dirk Jacob nog in Maarssen woonde.

In Goverts eigen woorden:

“In Groningen Masters bedrijfseconomie en bestuurlijke informatica behaald en daarna postdoctoraal accountants examen. In de accountancy begonnen in Den Haag en Londen, maar sinds 1989 ondernemer en investeerder in kansrijke bedrijven. […] Als vriend van DJ volg ik sinds 1990 zijn ontwikkelingen in de bouw en onderzoek naar strijkinstrumenten. Ben zelf geen muzikant, maar ik heb tijdens de middelbare schooltijd klarinet gespeeld en de 1e graad op de Rotterdamsche Muziekschool gehaald.”

Contact opnemen met het bestuur